Ik kan het best aansluiten bij knexken. Limieten kunnen worden behouden, en er wordt naar de kampioenschappen toch specifiek getraind. Haalt een zwemmer de limiet niet, is deze zonder boete inderdaad al genoeg ontgoocheld. Voor de zwemmers die de limiet voordien nog niet officieel zwommen, zou ik wel een (zware) boete behouden bij overschrijding, als een soort remgeld voor al te optimistische inschrijvingen.

Om aantrekkelijkheid en verloop van kampioenschappen te bevorderen, zou je ook perfect met ranglijsten of met selectieve wedstrijden kunnen werken, zodat je heel precies kunt bepalen hoeveel er maximum aan een nummer mogen meedoen. Voor BK neem je dan bv. van Vlaams en Waals Kampioenschap of Ranglijst van het Jaar aan 2 zijden de 5 besten, en de 6 beste tijden daarna, ongeacht landsgedeelte, om 2 reeksen van 8 banen te vormen. In zulk systeem zijn er wel zware boetes te voorzien voor zwemmers die hun kat sturen.
Voor VK zou je als selectieven de PK's kunnen nemen, maar ik vrees wat voor het niveauverschil in de verschillende provincies. Niet in alle provincies strijden immers de beste zwemmers mee voor die titel, en zijn dan misschien provinciale ranglijsten een betere selectiebasis, bv. de 2 of 3 beste tijden uit elke provincie, aan te vullen met beste tijden daarbuiten (ongeacht provincie) om de open banen te vullen. Als ik PK Antwerpen immers bekijk, zie ik daar jongens kadetten en juniors op het podium met tijden die binnen onze club (andere provincie) door miniemen worden gezwommen. Verder zag ik ook meisjesreeksen juniors waar er slechts 3 (of 2 als ik mij niet miszag) deelnamen. Dan is het niet moeilijk daar het podium te halen. Ik dacht dat je in andere provincies alleszins de gestelde limiettijd moest halen om gelauwerd te worden !

Ook al om het verloop en aantrekkelijkheid te bevorderen, moet het boetesysteem voor afwezigheden m.i. wel worden verstrengd, want niets is zo deprimerend als kampioenschapsreeksen waarin banen open blijven. Eerlijk gezegd, denk ik dat sommige toppers zich hoe dan ook inschrijven en als ze er niet klaar voor zijn, liever rap een doktersattestje versieren dan aan de start te komen of pas op het laatste ogenblik kiezen welke van de ingeschreven wedstrijden ze nu uiteindelijk wel degelijk meedoen.
Hier moeten organisatoren dan ook veel alerter zijn om de indeling zodanig te herschikken dat er zo veel mogelijk banen bezet zijn. Met de huidige middelen is het niet meer nodig direct bij aanvang de volledige reeksen uitgeprint mede te delen. Houd vooraf een lijst aan te beginnen met traagste en eindigend met snelste tijd, hetgeen toeschouwers houvast biedt om te kunnen volgen met de mededelingen voor elke reeks van de speaker. Hierbij hanteer je uiteraard het systeem van gewone wedstrijden : traagste reeks eerst en snelste laatst, en dan nog een finale later. Laat de PC de reeksen (na schrapping van de afwezigen) indelen het laatste half uur voor de wedstrijd (na weglaten van forfaits, ziektes enz), verdeel de print een kwartier voor begin van de starts aan de afgevaardigden, en tijdens elke pauze een nieuwe serie.

Wat opmerking van Mikele betreft aangaande dropout van 16-jarigen, kan ik alleen maar beamen dat dit mee ligt aan het niet overeenkomen van zwemmer en trainer over het trainingsvolume. Er zijn trainers die, met als enig mogelijk excuus een doktersbriefje, Jonge Haaien die niet het quotum trainingen halen, bannen uit de vertrouwde trainingsgroep, of zelfs niet (meer) voor wedstrijden laten inschrijven. In zulk geval krijg je inderdaad ook onvermijdelijk bruuske dropout van zwemmers die bijna gedwongen afscheid nemen van de competitie. Bedoelde druk staat in schril contrast met het "gemak" dat zwemmers kunnen halen uit een afhaken, bij meisjes meest acuut op 15-16 jaar, en bij jongens iets later. Ik kan alleen maar oproepen om talentrijke zwemmers te koesteren en te respecteren dat sommigen door allerlei omstandigheden niet altijd de boog op sterkste spanning kunnen houden of zelfs eens een "sabbat" kunnen nodig hebben. Mits wat meer begrip hiervoor, kan je ook "terug aanknopende" zwemmers hebben, wat toch altijd beter is als een definitief verloren jongere.

Wat opmerking over de eendjes betreft, denk ik dat dit een aparte vraag op het forum zal worden, en wacht ik dat af voor een reactie. Maar, als er geen vaart achter nieuwe onderwerpen wordt gezet, geraken we zeker niet met alles rond tegen de algemene vergadering van de federatie.