Zwemclub.be - special  "Marathon van het Ijsselmeer"

Vandaag, zaterdag 14 augustus wordt in het Ijsselmeer de in Noord-Nederland beroemde (beruchte?) zwemmarathon van het Ijsselmeer gezwommen. Om ten volle te beseffen waar het over gaat, even een kaartje: de marathon wordt gezwommen tussen het piepkleine dorpje Stavoren en het vissersdorpje Medemblik. De afstand schommelt tussen de 22 en de 25km al naar gelang de bronnen die je raadpleegt....
Het Ijsselmeer is niet zomaar een meer. Het is een droomplek om te zeilen, omdat het enerzijds wél een beschut en veilig "binnenmeer" is, maar anderzijds toch bijbna alle kenmerken heeft van een zee, dat wil zeggen, wijds, uitgestrekt, en met de typische golfslag van een zee.
Daarmee komen we tot onze eerste vaststelling: dit is geen "open water"-zwemmen zoals wij dat allemaal waarschijnlijk zelf al eens hebben meegemaakt, dit is wel Open water met een grote O. Vechten tegen de elementen of zoiets.

(bron kaart: Michelin)

De zwemmer zwemt overigens die 25km niet alleen. Hij of zij zwemt pàl naast een boot, maar dan werkelijk pal ernaast. Niet alleen is de bevoorrading met drenk en eten onderweg op die manier probleemloos te doen (de coach van de gedoodverfde winnaar Tim gebruikt bijvoorbeeld een lange stok met een ring waarin een beker past), maar bovendien heb je als zwemmer op die manier een pak minder weerstand te overwinnen, aangezien de boot een stuik van de golfslag breekt.
Overigens lijkt het water mij niet de enige uitdaging, het is gewoonweg een héél lange dag, en ik denk dat dat ook op de zenuwen zijn invloed heeft.

Zwemmers moeten op de vrijdag voor de wedstrijd om 20u aanwezig zijn op een briefing in een typisch bruin café in Medemblik (vertaald in ons Nederlands "Het zwarte wijfje"...)(dat overigens pal aan de aankomst ligt....) waar ook de verdeling van schipper en boot wordt afgeroepen (naar verluidt bij lottrekking maar als je weet dat winnaar Tim toevallig telkens dezelfde boot en schipper krijgt... tja...) Het soort boten waarmee gevaren wordt, zijn klassieke zeiljachten. Wij voeren mee op een Malö-jacht, dat ziet er ongeveer zo uit:

bron: http://www.maloyachtsholland.nl

Het spreekt voor zich dat de boten tijdens de wedstrijd niet zeilen, maar op hun boordmotor varen. Na de briefing worden zwemmer en (gelegenheids-)coach (het moet écht wel iemand zijn waar je je 300% goed bij voelt, en je ziet wel vaker broer of zus, of vader opduiken als coach) voor de nacht ondergebracht bij gastgezinnen.
Het echte werk begint pas 's ochtends. Het is vreselijk vroeg opstaan om eerst naar centrum Medemblik te rijden (waar de aankomst is). vandaar gaat het met auto's van de organisatoren naar Stavoren, en dat is een hele lange rit. Kijk op de kaart, men rijdt noodgedwongen via de afsluitdijk, en het is een zenuwslopende rit. In Stavoren is er eerst tijd om de schipper en de boot te vinden uit het twintigtal boten dat klaarligt, en daarna is er tijd om naar de "invetruimte" te gaan. Die invetruimte was niet meer dan een loods, zonder de minste privacy. Dat was zowat het enige minpunt dat ik aan de overigens vlekkeloos verlopende organisatie kon vinden. Per slot van rekening is het niet onverstandig om je compléét met vaseline of iets dergelijks in te wrijven, en dat doe je niet "en publique", terwijl er ook nog eens camera's flitsen.
Daarna gaan de zwemmers aan boord van het startschip, dat was vorig jaar "de Elise", en om klokslag 9u  gaan ze vanop het schip te water voor de start.
De eerste aankomst wordt verwacht na een kleine vijf uur zwemmen, het record staat op naam van Timm Leuchtmann uit Duitsland, we zagen hem vorig jaar finishen in 4u33'04". Voor de volledigheid: de laatste deelnemer kwam aan om 7u00'45".

Dit jaar stonden er twee Belgen op de deelnemerslijst.:
7. Inge Leeten Genker Zwemvereniging - Genk (België)
8. Patrick Ghijsels Coast (België)
Helaas blijft alleen Inge Leeten nog over. Patrick werd wegens maagbreuk opgenomen in het ziekenhuis en moest dus afhaken. Dat is niet alleen spijtig maar ook merkwaardig. En ook vreemd als je het ons vraagt. De marathon huisvest dus dit jaar tevens het NATIONALE KAMPIOENSCHAP MARATHONZWEMMEN en het BELGISCH KAMPIOENSCHAP MARATHONZWEMMEN. Leeten is dus meteen Belgisch kampioen marathonzwemmen gezien ze de enige deelneemster is. Ergens lijkt me dit nogal bizar.

Aan de hand van enkele foto's die we toen namen, geven we u een kort overzicht van het verloop van de wedstrijd van vorig jaar:

1.van de invetruimte naar de startboot

2.Elise vaart naar startplaats

3.Zwemmers gaan te water

4.Onmiddellijk na de start
Het komt erop aan je zwemmer nu te vinden en er met je boot pal naast te gaan liggen!

5.De finish in Medemblik

6.Aankomst Tim

7.Aankomst Tim na zijn eigen besttijd te hebben verbeterd!

Tenslotte, alle info over de marathon vind je op de site van de stichting tot behoud van de zwemmarathon:

(c)zwemclub.be 2004