"Manaudou fait des vagues"
Onder deze titel verscheen in tal van Franse kranten een ophefmakend artikel over superster Manaudou...
We zijn blijkbaar niet het enige land waar verantwoordelijken in 't zwemmen soms uitspraken doen waar ze spijt van krijgen of die op z'n minst gezegd niet erg overdacht zijn... In Frankrijk zei de Nationale Technische Directeur van de Zwembond Claude Fauquet namelijk over de recente 800/1500m records van het wonderzwemstertje in het weekblad l'EQUIPE MAGAZINE (wereldrecord NB 15'42"39)"dat het al bij al relatief was want dat zij uiteindelijk in een quasi leeg bad zwom en dus geen golven als tegenstand had". Een technisch medewerker van de federatie voegde er nog aan toe dat die 1500m in klein bad per slot van rekening "een toch wel ongebruikelijke competitie-afstand is."
Manaudou en haar trainer Philippe Lucas zijn razend (terecht als je het ons vraagt)en vragen dat Fauquet zich publiekelijk verontschuldigd. Maar de federatie zag dat niet zo zitten en nodigde hen op onhandige wijze uit "voor een verzoenende babbel".
Lucas en Manaudou weigerden. Nu beslisten zij om niet naar het eerstkomende EK klein bad in Wenen te gaan
Intussen is dat ook officieel: Manaudou heeft haar deelname aan het EK geannuleerd!
In de Nederlandse pers droomt men er al van een nieuwe superster binnen te halen (zij is halF Nederlands van geboorte en zou een overstap overwegen) maar o.i. staat dat in de Franse artikels niet met zo veel woorden te lezen!

Bericht toegevoegd op 7/12/2004 om 0u42

PlonZ (21/12/2004 22u01)
Ook in Frankrijk durven ze gewaagd uit de hoek komen blijkbaar! Het toont wat vergelijkingspunten met het conflict hier binnen het BOIC (en vele andere organisaties) waar mensen aan het bestuur staan die er weinig van kennen.

jean marie (11/12/2004 14u07)
Zijn er niet nog meer van die vergelijkingspunten bij ons? .....of zwijgen wij er niet liever (voorlopig) over?

zwemclub.be (10/12/2004 18u43)
Tja, Jean-Marie, overschot van gelijk heb je. Je vraagt je soms af, gaan zulke mensen eens kijken naar de uren en uren dat men traint in het bad? Je moet de trainingen van een doorsnee voetballer maar eens vergelijken met die van een zwemmer. Wie weet wat er op een training gebeurt, hoeveel energie er in gestoken wordt door de zwemmers, kan alleen maar immens respect hebben voor hun prestaties. En dan heb ik het ni

jean marie (10/12/2004 14u54)
Als ik iemand bewonder ligt het niet in mijn aard om ervoor op mijn buik te gaan liggen, maar ik druk mijn bewondering op een normaal menselijk en hopelijk sympathieke manier. Hoe komt het dat de "bobo's" van die zwemfederaties het nodig achten om echter tegendraads te doen en pretencieus en denigrerend op te treden , zij die niet eens zo hoog in de zwemsport ooit konden klimmen? en dan maar klagen over de demotivatie van hun atleten!