BELEIDSPLAN VZF 2005-2008

Algemene zaken over het zwemmen

Moderators: wim, Pierre Vis

Berichtdoor Geert op 08 nov 2004 21:00

Ten eerste moet de zwemsport meer in de media komen. Er moeten mensen in het beleid komen die de media kunnen bespelen, die ook kunnen zorgen dat er effectief artikels/verslagen in de krant komen (en groter dan een verslagje van 4 regels).

Ten tweede moet bekeken worden welk concept er aan bedrijven kan aangeboden worden om te adverteren. Welke advertentiemogelijkheden zijn er? Bij voetballers, wielrenners, ... is er het shirt, broek,.. Bij zwemmen is er?? Zijn er reclame borden rond het zwembad ? Welke sponsormogelijkheden biedt de bond aan? Kan je als bedrijf het volledige -ik zeg maar- Belgisch kampioenschap sponsoren dankzij een vooraf gedefinieerd 'sponsor concept'?

Er moet worden uitgezocht welke bedrijven belang hebben bij sponsoring van zwemclubs/bond/... en niet alleen de bedrijven die zwembrillekes maken. Is er reeds een studie gedaan naar het profiel van de doordeweekse zwemclub bezoeker? Hoe koopkrachtig is die? Welk soort producten?

Zoals we allemaal weten zullen bedrijven maar de portemonnee openen als er "return on investment" is. Dus moeten alle mogelijkheden bekeken worden om de sport vanuit reclame hoek interessanter te maken. Desnoods om de 5 minuten een reclame boodschap 8)
zwemclub.be admin
Avatar gebruiker
Geert
benjamin
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 08 aug 2002 12:19

Berichtdoor Gast op 11 nov 2004 12:51

Belangstelling live toeschouwers is te gering voor sponsors. Ze hebben meer aan long term steun, dan heb je instapkosten (drukken, folders enz.) maar 1 keer. Zoniet, op hoger niveau is het een vicieus cirkeltje. Eerst zijn media nodig, dan volgen sponsors ook makkelijker. Dus, eerst een visje willen uitsmijten (eventueel TV beelden zelf financieren) om een grotere te vangen... Grosso modo wel akkoord met vorige reactie...
Gast
 

Berichtdoor Stephketje op 12 nov 2004 10:29

Het is inderdaad een vicieuze cirkel: eerst prestaties, dan media aandacht. Meestal moeten er connecties zijn met krant en dergelijke voor er iets over het zwemmen in de media verschijnt.
Ik ga akkoord met het antwoord van Geert.
Daarbij aanlsuitend dacht ik nog aan het volgende: Brigitte Becue werkt nu bij onze Vlaams minister voor sport. Ze zullen haar wel niet voor niets aangenomen hebben veronderstel ik. Daarenboven zijn de subsidies voor sport opgetrokken. Dit samen zou moeten leiden tot meer subsidies voor de topsport. Hopelijk slaagt Brigitte er ook in het zwemmen wat meer te promoten.

De Vlaamse zwemweek komt eraan, maar behalve in de zwembaden wordt daar weinig over gesproken. Mischien kan de overheid ook eens een actieve campagne voeren voor de niet-zwemmers. want belgië heeft, in tegenstelling tot Frankrijk bijvoorbeeld, geen zwemmentaliteit. denk maar aan de vernieuwde zwembaden: stuk voor stuk zijn gericht op het recreatieve.

Met de subsidies zouden ze misschien ook een stuk kunnen besteden aan de media-aandacht? En niet alleen àlles naar de topsportscholen laten doorstromen? Ik ga akkoord dat het veld geld nodig heeft hoor!! Maar van die 8 miljoen zal er toch wel een stukje kunnen gebruikt worden om de ondergewaardeerde sporten wat meer te promoten. Want ook de overheid heeft daar op langere termijn baat bij: meer media --> meer interesse, OOK van de sponsors, waardoor subsidies niet nogmaals hoeven opgetrokken te worden.

Het wordt namelijk dringend tijd dat populaire sporten zoals voetbal, wielrennen en tennis niet de enige sporten zijn die uitgebreid verslag verdienen. Want het is niet alleen het zwemmen dat op de achtergrond verdwijnt ten voordele van de meer geldopbrengende sporten...
In the end, swimming is not about what you achieve, it is about who you become!
Avatar gebruiker
Stephketje
miniem
 
Berichten: 226
Geregistreerd op: 10 jul 2003 12:47
Woonplaats: gent (en soms es waregem)

Berichtdoor Gast op 13 nov 2004 21:32

8) 8) :( :( Weinig middelen en beperkte subsidies ? Er kunnen voor de jeugd zeker meer middelen worden gegenereerd, onder principe 1 euro zelf besteden (bijvoorbeeld door de provincies in werking met jonge talenten), en de overheid legt er tot 3 euro bij. :shock: :shock:
Dat moet dan via de federatie lopen. Als ze daar niets op deze bewering kunnen rijmen, mogen ze bij mij te rade komen. Ben nogal goed ingelicht en zal me dan wel kenbaar maken... Komen er eigenlijk nog andere items aan bod, want de AV nadert toch snel... :wink: :roll: :!:
Gast
 

Hoe wedstrijden voor toeschouwers aantrekkelijker maken

Berichtdoor veerle op 13 nov 2004 21:56

't is maar een idee ... maar ik hoorde laatst iemand iets leuks vertellen.... :idea: Blijkbaar zijn er in NL al zwemclubs waar tijdens de pauze een dansact (met pompons - zoals in America) wordt gegeven. Zij contacteren de één of andere dansgroep en trachten op die manier volk te trekken.
Bijkomend kunnen ook prijzen uitgereikt worden voor de meest sportieve en originele groep ouders (bv in de vorm van natura - voor de hele groep een gratis belegd broodje of spaghetti of zoiets in die aard).
Een mens moet vooral proberen origineel te zijn en er voldoend reclame voor maken van tevoren!
Ik ben zelf geen zwemfanaat maar leef thuis met drie van die exemplaren samen. 'Kben dus zelf vaak in het zwembad en als ik nu echt heel erg eerlijk ben, vind ik het vaak een saaie bedoening. Sorry, maar dat vind ik echt ... en niet alleen ik, maar velen met mij.
veerle
eendje
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 13 nov 2004 21:48

Berichtdoor Pierre Vis op 14 nov 2004 00:44

Jeugdwedstrijden zijn ook saai, laat ons daar eerlijk in wezen. Zelfs voor het merendeel van de zwemmers is het soms heel lang wachten tot ze zelf aan de beurt zijn. De meeste mensen die komen kijken zijn trouwens ouders die het engelengeduld moeten hebben om zoon of dochter aan het werk te zien. Wat betreft de kleinschalige wedstrijden zie ik dus weinig oplossingen, behalve alles zo vlot mogelijk te laten verlopen: starten boven het hoofd, gn onnodig lange pauzes, vlotte uitslagen & medailleuitreikingen,...
Voor de grotere wedstrijden met meer financiële mogelijkheden & meer toppers, moet er mss wel gekeken worden om het showelement wat te vergroten. Dat kan moet dan mss vnl via de clubs zelf gebeuren. Ik haal het voorbeeld aan van BZK: De ouders komen meestal allemaal samen, zitten samen op de tribune, babbelen wat, supporteren, kortom, ze vormen een echt supportersteam. Op de BK's zijn het de mensen van MZV (nu MEGA) die vr de sfeer zorgen. Ik ben me er bewust van dat er geen recept bestaat om sfeer te creeëren. Misschien moeten er maar n paar vrijwilligers aangesteld worden om eens n wave in te zetten, om toeters ed mee te brengen.. Ik weet het allemaal niet zo concreet, maar als ik uiteindelijk één maatregel naar voor moet schuiven: verminder aub die toegangsprijs!!!
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor Gast op 14 nov 2004 01:56

Ik denk niet dat dit veel zal bijbrengen, maar mag altijd worden geprobeerd. Enig punt dat zal aanslaan : minder inkom. Zo krijg je misschien meer mensen die meer verteren in cafetaria, en vraag daar dan als club een percentje op dat de derving opvangt... :lol:
Gast
 

Berichtdoor Stephketje op 14 nov 2004 10:48

Inderdaad, donderdag was er een waterpolowedstrijd in het het nieuwe zwembad van wachtebeke. Supporters konden zonder inkomprijs nr de tribune. Nergens iemand gezien die geld in ontvangst nam en dergelijke...
In the end, swimming is not about what you achieve, it is about who you become!
Avatar gebruiker
Stephketje
miniem
 
Berichten: 226
Geregistreerd op: 10 jul 2003 12:47
Woonplaats: gent (en soms es waregem)

Berichtdoor wim op 14 nov 2004 13:55

Vraag 6: volgens de VZF-nota is het competitiezwemmen "niet meer aangepast aan recente maatschappelijke tendenzen". Spelen stimuli (geldprijzen e.d.)daar voor de zwemmer een rol in?Onze vraag luidt dus: zou het krijgen van een naturaprijs of geldprijs een extra rol kunnen spelen? En waardeer je bijvoorbeeld de naturaprijzen zoals Speedo die schonk tijdens haar recente Speedochallenge en mag ook het BK daarmee verrijkt worden? Of is deze extra stimulans van géén tel?
wim
Beheerder
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 17 jul 2004 11:44

Berichtdoor Gast op 14 nov 2004 14:10

:shock: Deze extra stimulans is zeker van tel, maar elke deelnemer zou op dergelijke stimuli eigenlijk even veel kans moeten maken. Ik ken andere individuele sporten waar de naturaprijzen gewoon worden verloot onder alle deelnemers... :lol:
Gast
 

Berichtdoor Geert op 14 nov 2004 15:47

Welke sport is dat dan? Dat de prijzen worden verloot??

Natuurlijk is elke vorm van renumeratie meegenomen! Toegegeven, voor het geld moet je het nooit doen in het zwemmen, maar als je weet dat je xx euro of iets anders in de wacht kan slepen scherpt de drang naar winnen wel aan.

Het verloten is misschien wel een idee bij de jongste zwemcategorieën, die zou ik toch niet laten zwemmen voor specifieke prijzen...
zwemclub.be admin
Avatar gebruiker
Geert
benjamin
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 08 aug 2002 12:19

Berichtdoor Gast op 15 nov 2004 13:26

:? De vraag was hoe deelname aan de competitie bevorderen, en vandaar verloting naturaprijzen onder alle deelnemers (dus eigenlijk een gratis tombola), want iedereen heeft toch dezelfde basisinspanning gedaan. Wat trofeeën en medailles betreft, komen deze uiteraard aan de podia toe. Op grote wedstrijden, moet er dan ook voor hen nog eens een extra stimulans blijven... :roll:
Gast
 

Berichtdoor Geert op 17 nov 2004 18:42

Hoeveel vragen zijn er nog?
zwemclub.be admin
Avatar gebruiker
Geert
benjamin
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 08 aug 2002 12:19

Berichtdoor Gast op 18 nov 2004 20:12

:lol: Waarom is het competitiezwemmen niet meer aangepast aan de huidige maatschappelijke tendens ? Wat bedoelt men ?
Moet er onderweg om de 10 meter een drijvende bar zijn, en moeten ze onderweg knopjes van computerspelletjes kunnen drukken. Verder nog een aantal onderwatercamera's, zodat de toeschouwers interactief kunnen meedoen doen door de zwemmers te sturen. Of moet het gewoon een hindernissenkoers zijn ; misschien kan iedereen bij de redders gaan trainen. Huidige maatschappelijke tendens... Hebben "simpele" loopwedstrijden meer of minder succes ?
Misschien allemaal wat te ver gezocht. Werk op de actoren en toeschouwers, maar keep it simpel voor de rest... :wink:
Interesseert me ook wel hoeveel vragen er nog komen...
Gast
 

Berichtdoor Gast op 22 nov 2004 14:48

:cry: Veronderstel dat vragen zijn uitgeput. Veel succes bij het verwerken van de antwoorden... :)
Gast
 

Berichtdoor Rootz op 22 nov 2004 18:36

Kan ook zijn dat Wim het een beetje te druk had met het BK :)
Rootz
eendje
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 31 jul 2002 09:12

Berichtdoor jean marie op 22 nov 2004 19:11

Wat nog niet vermeld is: voorbehouden wedstrijden met heel jonge zwemmers, en eendjes trekken in verhouding het grootste publiek aan: per zwemmer komen de ouders, de grootouders, onkels en vrienden. Eens later verdwijnen die allemaal. Hoe komt het? Het nieuwe is er gewoon af! En inderdaad de inkomprijs is voor velen een grote rem.
jean marie
 

Berichtdoor Gast op 23 nov 2004 12:25

Pfffffff, klopt, ik kan wel tientallen redenen bedenken om niet naar het zwemmen te komen kijken. Trouwens, al dat idiote gedoe met die regels! Mijn lief zwemt. 'k Ben zaterdag én zondag meegeweest met haar naar het BK. Mijn eerste keer :P Ja hallo, beire-irritant zeg!
Moet ik daar twee dagen quasi volledig gescheiden van haar zitten kijken, 'k mocht zelfs niet op de "zwemmerstribune", pasje hier, pasje daar, da's bij ons in den basket wel wat anders hoor!
En serieus: mijn trainer zou ne keer zo moeten omgaan met mij als hij met haar, hij zou de wind van voor krijgen! Of anders: ik zou haar ne keer ZO moeten commanderen en afblaffen???
En denken ze nu echt dat ik bulk van het geld? Ik ben student, krijg géén zakgeld, en moest dus alles zelf betalen: reken maar uit
2 X volle dag toegang!! (en zeg niet dat dat idioot is, ik zie haar voor die prijs een PAAR minuten zwemmen, als zij naar mij komt kijken is dat toch wel wat anders) + 2 X volle maaltijd daar (zij alvast aan 12 euro!!!! denken ze nu echt dat jongeren geld bij hopen hebben????Van onze club KRIJGEN wij eten, weliswaar beperkt, maar toch, een spaghetti kan er altijd af) en in dat nieuwe zwembad kun je nergens naar toe, 't is mijlenver van alles verwijderd.
ewel, he, DA'S de reden waarom het publiek afhaakt.
Als al da gedoe redelijk zou zijn, zou een zondagmiddag gaan kijken geen probleem zijn. Maar dit? Nee, meneer, bedankt.

(Maar 'k zie haar wél doodgraag zunne!)

O ja, al eens aan gedacht hoe IK 19-jarige zonder auto daar twee dagen geraakt ben, uit het verre ... ?Ah ja, merci, een pak openbaar vervoer heeft het mij gekost, en van die laatste km zal ik maar zwijgen.
Gast
 

inkomgelden

Berichtdoor veerle op 25 nov 2004 22:05

Het gaat hier niet alleen om de prijs van het BK, maar zo heb je elk weekend wel een wedstrijd (de laatste 3 weken bij ons telkens een volledig weekend). Als je dan telkens voor 2 of 3 personen een inkom moet betalen van een volledige dag. Begin dan maar eens te tellen en dan heb je inderdaad je km's en je drankverbruik nog niet meegetelt.
Ook af en toe iets eten is wel nodig?! zelfs voor supporters.
Wel ... ik vind het eigenlijk te duur om inderdaad je zoon of dochter maar 2 of 3 keer te zien zwemmen.
Volgens mij kan je beter geen inkom vragen, maar zorgen voor een goede spaghetti, een kom soep, een lekkere pasta. Ik zou er zeker van genieten, want op die weekenden moeten wij ook onze dagen slijten ... :!: :!: :!: :lol:
veerle
eendje
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 13 nov 2004 21:48

Berichtdoor Gast op 07 dec 2004 01:57

Eerste boodschap onder dit item zegt dat de bevraging slechts loopt tot 24/11, dus zijn de vragen inderdaad op...
Gast
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Zwemmen algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron