trainers

Moderators: polki, Speed_BB

trainers

Berichtdoor polki op 12 sep 2004 22:43

Wat denk je van de volgende uitspraak:

Wanneer de zwemmer op het juiste moment “in vorm” is, is hij in staat een topprestatie te leveren.



:roll: De trainer moet altijd “in vorm” zijn!
:roll:
Avatar gebruiker
polki
benjamin
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 29 aug 2004 13:08
Woonplaats: Waregem

Re: trainers

Berichtdoor broemi op 13 sep 2004 07:24

polki schreef:Wat denk je van de volgende uitspraak:

Wanneer de zwemmer op het juiste moment “in vorm” is, is hij in staat een topprestatie te leveren.



:roll: De trainer moet altijd “in vorm” zijn!
:roll:

Fysiek of mentaal?
*burps*, voor de fijnproever!
Avatar gebruiker
broemi
senior
 
Berichten: 914
Geregistreerd op: 15 aug 2002 11:38
Woonplaats: Waregem

Berichtdoor Pierre Vis op 13 sep 2004 09:15

Zoals men vaak zegt dat er achter een machtig man een sterke vrouw staat, zo zal je ook achter iedere topzwemmer een sterke coach vinden.. Met "in vorm" zijn wordt voornamelijk het mentale aspect bedoeld, veronderstel ik :roll:
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor Stephketje op 13 sep 2004 13:42

De trainer speelt natuurlijk een grote rol, maar als de zwemmer zelf voldoende mentale kracht bezit, dan kan hij dikwijls puike prestaties zetten tegen alle verwachtingen in: "the mind leads the body, and the mind is unconceivable"
In the end, swimming is not about what you achieve, it is about who you become!
Avatar gebruiker
Stephketje
miniem
 
Berichten: 226
Geregistreerd op: 10 jul 2003 12:47
Woonplaats: gent (en soms es waregem)

Berichtdoor wim op 13 sep 2004 14:43

Pierre Vis schreef:Zoals men vaak zegt dat er achter een machtig man een sterke vrouw staat, zo zal je ook achter iedere topzwemmer een sterke coach vinden.. Met "in vorm" zijn wordt voornamelijk het mentale aspect bedoeld, veronderstel ik :roll:

Hmmm, ik kan daar nog dit aan toevoegen of het zo nuanceren:
uit de commentaren van ene zekere "Stijn" (triatleet van de bovenste plank)leerde ik destijds dat, eenmaal je op een bepaald hoog technisch niveau bent geraakt (meestal dankzij een onderlegd trainer), de rest eigenlijk neerkomt op het optimaal gebruiken van die capaciteiten m.b.v.je mentale kracht. Daarvoor heb je inderdaad vaak iemand nodig die 100% achter je staat en je motiveert, stimuleert enz
Of dat in dàt stadium en voor dat specifieke doel ook nog de trainer is, dat betwijfel ik. Het is trouwens de vraag of dat ook wenselijk is!
En dat het soms wel eens botst tussen trainer en sporter zal wel dezelfde (mentale) reden hebben. Je stelt trouwens vast dat in sommige gevallen sporters dan doelbewust kiezen voor 'n trainer die nu nét ook 'n "vertrouweling" is...
Ik las het destijds trouwens ook in de negatieve commentaar van één van onze topzwemmers (maar 'k ben alweer vergeten wie): men onderschat de motivatie die zwemmers putten uit zo'n (noem het maar) "mentale coach" (dus verschillend van trainer) en het is soms pijnlijk te zien hoe die mentale coach (wie dat dan ook moge zijn) door de club of de trainer in kwestie langs de kant geplaatst wordt. Sommige trainers gaan daar wél goed mee om, en weten dat naar waarde te schatten, maar in andere gevallen denkt men soms te vaak dat men als trainer ook nog eens in staat is puur technisch het mentale te begeleiden.
Dit is voor 'n trainer niet negatief op te vatten, he, integendeel!Gelukkig de sporters waar én trainer én mentale coach "aan hetzelfde touw trekken", met wederzijds respect voor elkaar, en samenwerken om de sporter in kwestie tot ongekende prestaties te leiden. Stijn heeft blijkbaar dat geluk, naar ik toen las.
wim
Beheerder
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 17 jul 2004 11:44

Het 'kopje'

Berichtdoor Speed_BB op 13 sep 2004 22:16

Naar eigen mening en onderving en na het aanhoren van verschillende (top)sporters, wordt mij duidelijk dat je mentaal ook in orde moet zijn. Natuurlijk speelt de fysiek een belangrijke rol in je prestaties, maar zoals menig sportman dat zo zegt:tussen de oren moet het ook goed zitten.
Niet iedereen in België moet voetballen!
Avatar gebruiker
Speed_BB
kadet
 
Berichten: 318
Geregistreerd op: 13 sep 2004 22:06
Woonplaats: Waregem

Berichtdoor polki op 14 sep 2004 00:39

Dit is een uitspraak van Patrick Tummers en kun je hier: http://www.zweminfo.nl/rcpt.htm terugvinden. In dat artikel handelt hij over de rugcrawl, maar geldt volgens mij voor het geheel. Met in vorm zijn zal hij, denk ik, bedoelen dat de trainer altijd moet bijgeschoold zijn en op de hoogte van de laatste technieken om zo de zwemmer de beste voorwaarden en trainingsschema te kunnen aanbieden.
Avatar gebruiker
polki
benjamin
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 29 aug 2004 13:08
Woonplaats: Waregem

Berichtdoor Pierre Vis op 14 sep 2004 09:39

Mjah, maar een trainer moet ook vr mentale ondersteuning kunnen zorgen, en ik denk dat dat niet vr iedereen is weggelegd.. Ik veronderstel dat je zoiets ook niet kunt leren?!
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor wim op 14 sep 2004 10:32

Pierre Vis schreef:Mjah, maar een trainer moet ook vr mentale ondersteuning kunnen zorgen, en ik denk dat dat niet vr iedereen is weggelegd.. Ik veronderstel dat je zoiets ook niet kunt leren?!

Wat Patrick Tummers zegt is wellicht waar. En dat IS ook de eerste doelstelling voor een trainer: technisch onderlegd zijn. Maar zoals ik reeds schreef, ik treed die Stijn bij die aangaf dat zijn mentale ondersteuning niet van zijn trainer komt, maar van een afzonderlijke "mentale coach". Enerzijds is dat niet voor iedereen weggelegd, anderzijds is dat misschien wel leer-baar maar misschien wil of kan niet iedereen dat doen. De oplossing die de "professionele" aanpak biedt, nl.een (sport)psycholoog in of bij elke club, is niet alleen niet haalbaar denk ik, maar geeft zelfs topatleten niet altijd voldoening. Laat een sporter zelf maar beslissen wie zijn mentale coach wordt. En misschien heeft BB ook wel ergens gelijk als ze stelt dat je op 'n bepaald niveau ook op technisch en conditioneel vlak als sporter eigenlijk aardig wat zelfstandigheid mag hebben, en niet meer zo afhankelijk moet zijn van wat "de trainer" zegt of wil.
wim
Beheerder
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 17 jul 2004 11:44

Berichtdoor Pierre Vis op 14 sep 2004 10:48

Ja, BB had gn nood meer aan n coach, maar misschien des te meer aan een mental coach (die daarom idd niet dezelfde persoon moet zijn), want ik geloof niet dat je in een individuele sport als het zwemmen op je eentje aan de top geraakt/blijft. Een sportpsycholoog kan n goede zaak zijn, al zou ik er zelf niet v moeten weten. Liever een goede verstandhouding met de coach!

In mijn geval heb ik nog maar weinig nood aan de technische aspecten vh zwemmen. Daarvoor zijn mijn ambities te beperkt, en is schaven à mijn techniek compleet zinloos *gniffel :wink: *. Daarentegen heb ik wel veel aan de coach op mentaal gebied, en dat kan je dan nog vrij ruim interpreteren: wedstrijdindeling, wedstrijdplanning, luisterend oor, de persoon die je over n dipje kan helpen tijdens de zware trainingsmomenten,...

Er zijn tenslotte zoveel aspecten die ve zwemmer n topper maken. Je iegen fysieke/mentale sterkte, maar zeker ook de technische kennis vd coach & de mentale begleiding & alle praktische zaken die er rond hangen.
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor Stephketje op 14 sep 2004 11:35

De kennis van de trainer speelt inderdaad een rol, en ik vind het dan ook nuttig naar bijscholingen en dergelijke te gaan. Jammer genoeg zijn er veel die dat niet doen.
Of de coach ook de beste mentale steun kan zijn zal wel afhangen van de zwemmer én de coach. Het is aan de zwemmer zélf om te bepalen wie z'n mentale steun is, en als de coach daar goed mee omgaat, dan is dat perfect te combineren. Nijd en afgunst, of de wil om alles zélf in handen te hebben van beide kanten werkt nefast voor iedereen z'n goedvoelen, en bijgevolg ook voor de prestaties van de sporter.
Begrip en respect voor de behoeften van je sporter is dus een must, samen met de nodige kennis van techniek en basisprincipes van trainingsopbouw en dergelijke...
Al is dat laatste discutabel voor bepaalde zwemmers, denk aan BB, maar dat is dan een keuze van de zwemmer. Vanaf een bepaald niveau is inspraak van de zwemmer ook nodig. Inizcht in wat je doet op trainingen, waar je mee bezig bent, en waarom dragen bij tot een betere voorbereiding naar wedstrijden, en eventueel ook meer realistische doelstellingen.
Trainen is dus bidirectioneel, of liever multidirectioneel als je de mentale coach als derde persoon beschouwt.
In the end, swimming is not about what you achieve, it is about who you become!
Avatar gebruiker
Stephketje
miniem
 
Berichten: 226
Geregistreerd op: 10 jul 2003 12:47
Woonplaats: gent (en soms es waregem)

Berichtdoor polki op 14 sep 2004 23:52

Ik krijg hier stilaan de indruk dat we hier "De dag van de trainer" aan het voorbereiden zijn.
Iedere reactie op de uitspraak over trainer en atleet bevat veel waarheid.
Die Stijn is een atleet die reeds de leeftijd bereikt heeft waarop een trainer niet meer dezelde rol kan spelen als in de beginjaren. Alleen al vanuit de invalshoek van de leeftijd kan iemands mening verschillen.
Dat BB geen trainer/coach meer nodig had, was haar opinie. In haar voorbereiding heeft ze haar toevlucht bij verschillende trainers/coaches gezocht, zonder eigenlijk de ware te vinden.
Alleen stel ik mij de vraag: heeft ze een diepgaande (meer)jaarplanning gemaakt en deze strikt opgevolgd . Als ik goed geinformeerd ben, had ze het, volgens de lactaattesten wel in zich, alleen kwam het er niet uit. En dat heeft alles met planning te maken. (trainer/coach?)
Avatar gebruiker
polki
benjamin
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 29 aug 2004 13:08
Woonplaats: Waregem

Berichtdoor Pierre Vis op 15 sep 2004 09:35

Ik denk dat je sowieso wel iemand naast je nodig hebt die soms keihard is & 'de zweep er op legt'. Ik zie mezelf toch gn zware weerdstandstrainingen op men eentje afwerken :?
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor polki op 16 sep 2004 00:47

:wink: Een slavendrijver kan in uw geval dan ook een oplossing zijn. :lol:
Avatar gebruiker
polki
benjamin
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 29 aug 2004 13:08
Woonplaats: Waregem

Berichtdoor Pierre Vis op 16 sep 2004 09:28

Weerstandstrainingen proberen te vermijden werkt anders ook wel goed! :wink:
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor Stephketje op 16 sep 2004 16:47

Als zwemmer moet je alleen kunnen trainen, zonder "slavendrijver" aan de kant. Uiteindelijk blijft iemand die zegt wat te doen, niet duren. Intrinsieke motivatie is veel belangrijker. Als je zelf de motivatie hebt om te trainen, dan kan je ook alleen je baantjes trekken.
Ik heb in Gent al vele uurtjes alleen in het bad gelegen, en da's idd ni makkelijk, maar de voldoening achteraf des te groter.
Wat bijwerken aan karakter kan bij sommige zwemmers dus geen kwaad...
Weet waarmee je bezig bent, en ga ervoor!
In the end, swimming is not about what you achieve, it is about who you become!
Avatar gebruiker
Stephketje
miniem
 
Berichten: 226
Geregistreerd op: 10 jul 2003 12:47
Woonplaats: gent (en soms es waregem)

Berichtdoor Domien op 16 sep 2004 17:05

Ik heb liever wel nen slavendrijver, da motiveert mij uist om er nog harder voor te gaan opt zware trainingen
Nous chantons le folklore, nous chantons l'amitié, nous veillons Theodore aux feux de la St. V, nous avons la penne fière et aimons la liberté, buvons ensemble à l'université...
Avatar gebruiker
Domien
junior
 
Berichten: 551
Geregistreerd op: 16 mei 2003 20:06
Woonplaats: Moen

Berichtdoor Stephketje op 16 sep 2004 17:09

Ik geef toe dat het alles wa makkelijker maakt, maar uiteindelijk moet je het OOK alleen kunnen...
In the end, swimming is not about what you achieve, it is about who you become!
Avatar gebruiker
Stephketje
miniem
 
Berichten: 226
Geregistreerd op: 10 jul 2003 12:47
Woonplaats: gent (en soms es waregem)

Berichtdoor broemi op 16 sep 2004 17:31

Domien schreef:Ik heb liever wel nen slavendrijver, da motiveert mij uist om er nog harder voor te gaan opt zware trainingen


Komt voor elkaar!
*burps*, voor de fijnproever!
Avatar gebruiker
broemi
senior
 
Berichten: 914
Geregistreerd op: 15 aug 2002 11:38
Woonplaats: Waregem

Berichtdoor Pierre Vis op 16 sep 2004 17:37

Stephketje schreef:Ik geef toe dat het alles wa makkelijker maakt, maar uiteindelijk moet je het OOK alleen kunnen...


Mag ik dan eens zo dom zijn om te vragen waarom je het OOK alleen moet kunnen?! :roll:
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Volgende

Keer terug naar KWZC

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron