naar bodem

Algemene zaken over het zwemmen

Moderators: wim, Pierre Vis

naar bodem

Berichtdoor tarzanneke op 23 sep 2005 18:18

Hoi,



Allereerst even voorstellen : mijn naam is Filip en ik heb een probleem en zou het fijn vinden mocht ik daar een beetje een antwoord op krijgen. Het probleem situeert zich bij het naar onder zwemmen en dit vanuit stilstaande positie, dus met kanteling van het lichaam, niet door te duiken vanop de kant dus..

Het lukt mij maar nooit om tot in het diepe gedeelte van het zwembad (3 meter) naar de bodem te zwemmen en die aan te raken. Vele keren heb ik dit al geprobeerd, maar nooit lukt mij dat. Ik stijg direct altijd weer naar boven. Mijn vriendin (zij is wel volledig valide) heeft daar geen enkel probleem mee en die kan zelfs een poos op de bodem blijven. Ik daarentegen ben wel gehandicapt aan beide benen en heb eigenlijk zo goed als geen steun of stuwingskracht aan die benen, maar ik dacht dat het met armslag alleen ook wel zou lukken.

Ik zou het zeer op prijs stellen mocht U mij daar een beetje een antwoord kunnen op geven of mij soms zeggen wat ik hier verkeerd zou doen.

Alvast bedankt



Groetjes,



FILIP
tarzanneke
eendje
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 23 sep 2005 18:15
Woonplaats: sint-niklaas

Berichtdoor Pierre Vis op 23 sep 2005 19:02

U doel waarschijnlijk op de 'eendenduik'..

In principe moet het ook mogelijk zijn enkel op de armen, maar het is natuurlijk niet zo makkelijk om dat via de digitale weg uit te leggen. Ik zal het toch proberen via enkele stappen uit te leggen:

1) breng in een snelle beweging, je kin naar de borst (zoals bij een koprol), en dit terwijl je een 'slag geeft' met je lendenen. Je armen bevinden zich naast je lichaam, en deze kunnen eventueel een stuwende beweging maken.

2) eenmaal met je hele lichaam onder water, probeer je een rechte lijn aan te houden & economische bewgingen te maken. Daarmee bedoel ik dat zenuwachtige schoolslagbewegingen weinig zin hebben. Probeer met korte en krachtige slagen vooruit te komen.

Een zwembrilletje lijkt me aangewezen, kwestie van onder water goed te zien, en niet al te zeer af te wijken van je rechte lijn.

Ik besef dat mijn uitleg nogal abstract is, maar langs deze weg kan het echt niet anders. Als er mensen zijn die denken dat het anders beter kan, of die nog tips hebben, laat maar komen..
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor tarzanneke op 23 sep 2005 20:31

Die eerste stappen die lukken wel vrij goed denk ik. Ik ben dus volledig onder water dan in verticale positie, maar het probleem is da ik niet dieper geraak. Misschien een beetje door onzekerheid en schrik om met het hoofd tegen de bodem te knallen of zoiets. Ik weet het gewoon niet, maar ik weet wel dat ik een uitzonderlijke stuwdruk naar boven creeer.
Mijn vriendin zegt dat ook. Als zij die oefening doet is met een armslag is zij beneden en daar neemt ze zelfs een horizontale positie in op die bodem, maar ik wordt met veel kracht naar boven gestuwd, wat wij beiden niet begrijpen.
Want nog zoiets, zij is dus fysiek helemaal in orde, maar wordt na een tijdje in het diepe gedeelte moe, omdat zij bewegingen moet maken om boven te blijven, met armen of benen. Ik moet daarvoor zo goed als niks doen. Ook in verticale positie moet ik met mijn benen niks doen en met mijn armen ook vrijwel niks. Ik drijf gewoon. We vinden dat raar en het is niet dat ik zou bovendrijven door vetlagen hoor, want van lichaamsbouw zie ik er wel vrij sportief uit.
tarzanneke
eendje
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 23 sep 2005 18:15
Woonplaats: sint-niklaas

Berichtdoor kompjoeterman op 24 sep 2005 12:13

mss kan je van een startblok loodrecht (met je tenen eerst) in het water aan en zo proberen in pijl te blijven.dan ben ga je sneller naar beneden.als je dan merkt dat je snelheid bijna op is, drai je hoofd dan naar benden en probeer dan hetgeen te doen wat phiere vis (ofzoiets)zeg. :?
mijn missie is zo geheim dat ik ze zelf nog eens niet weet

kijk op op rsj !!! ledensysteem onlien
Avatar gebruiker
kompjoeterman
benjamin
 
Berichten: 141
Geregistreerd op: 11 mei 2005 20:01
Woonplaats: kapellen

Berichtdoor tarzanneke op 24 sep 2005 12:36

Wat wij eigenlijk ons het meeste afvragen is het feit waarom het bij mij zo moeilijk is naar beneden te gaan, terwijl vele mensen moeite moeten doen om boven te blijven.
Mijn vriendin bijv. die gaat naar beneden, pijlrecht of stilaan, gewoon zoals ze het wilt. Die bepaalt gewoon zelf de richting en het tempo dat ze uitgaat. Is precies of die heeft helemaal geen stuwdruk naar boven.
Wanneer ze dan de bodem raakt met haar vingers verandert die heel simpelweg haar verticale positie in een horizontale en kan die gerust een tijdje op die bodem rondhangen.
En bij mij voelt da gewoon aan, vergelijkbaar met een orkaanwind waar ik tegenop moet, zo krachtig.
Ik begrijp er gewoon niks van.
tarzanneke
eendje
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 23 sep 2005 18:15
Woonplaats: sint-niklaas

Berichtdoor Pierre Vis op 24 sep 2005 18:37

tarzanneke schreef:Wat wij eigenlijk ons het meeste afvragen is het feit waarom het bij mij zo moeilijk is naar beneden te gaan, terwijl vele mensen moeite moeten doen om boven te blijven.
Mijn vriendin bijv. die gaat naar beneden, pijlrecht of stilaan, gewoon zoals ze het wilt. Die bepaalt gewoon zelf de richting en het tempo dat ze uitgaat. Is precies of die heeft helemaal geen stuwdruk naar boven.
Wanneer ze dan de bodem raakt met haar vingers verandert die heel simpelweg haar verticale positie in een horizontale en kan die gerust een tijdje op die bodem rondhangen.
En bij mij voelt da gewoon aan, vergelijkbaar met een orkaanwind waar ik tegenop moet, zo krachtig.
Ik begrijp er gewoon niks van.


Kan het iets te maken hebben met je invaliditeit? Ik weet niet in hoeverre je je benen kan gebruiken, maar mss heeft dat toch zijn invloed?!

@komjoeterman: ik geef je nog een kans om mijn nick name juist te spellen; zo moeilijk kan dat toch niet zijn.. 8)
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor tarzanneke op 24 sep 2005 18:50

tja, aan die benen heb ik niet veel. ze hangen eraan en da is het bijna ook.
Maar eigenlijk is het toch een normale reactie dat iemand naar beneden 'zinkt' om het zo te zeggen, wat die benen ook kunnen of niet.
Het lijkt misschien een luxeprobleem, dat ik zo lang gewoon zonder veel moeite kan boven blijven.
Volgens de officiele techniek van die eendenduik moet je u dus gewoon draaien, wat wel lukt en dan zou je u benen gestrekt omhoog moeten steken in het verlengde van uw lichaam en door uw gewicht alleen al zou je zelfs zonder armslag moeten zakken. Ik heb zo de indruk dat mijn lijf vol lucht zit dan.
Maar toch, ik zit hier toch mee, en ik heb ook een beetje ambities he. Dat zal iedereen wel begrijpen.

Maar eigenlijk had ik ook nog graag geweten, hoe je dan als je bijv op die bodem raakt, je verticale positie omzet in een horizontale.
Bij mijn vriendin gebeurt dat puur op routine, zegt ze. ze kan daar ook eigenlijk geen uitleg voor geven.
tarzanneke
eendje
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 23 sep 2005 18:15
Woonplaats: sint-niklaas

Berichtdoor Pierre Vis op 24 sep 2005 20:26

Bij mij gaat het horizontaal 'liggen' wel gepaard met wat armbewegingen. Eenmaal je echt tegen de bodem hangt is het niet zo moeilijk om er te blijven hangen..
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor refetus op 28 sep 2005 17:05

tip: probeer eens uit te ademen als je naar beneden gaat msh lukt dat, of lukt dit beter/gemakkelijker :roll:
Avatar gebruiker
refetus
kadet
 
Berichten: 374
Geregistreerd op: 06 jan 2005 19:57
Woonplaats: Sint-Lodewijk (Deerlijk)

Berichtdoor tarzanneke op 29 sep 2005 15:10

Tja,zou da echt zoveel invloed hebben?
Vooraleer ik onder ga, adem ik dus maximaal in en ik weet uit vroegere onderzoeken van de luchtwegen dat ik een heel grote longinhoud heb.
En eens onder water adem ik eigenlijk niet uit.
Maar ik wist echt nie da de hoeveelheid lucht in uw lichaam zoveel invloed heeft op de opwaartse stuwdruk.
Mijn vriendin zei al : het is precies da je lijf vol lucht zit, omdat ik echt zoveel inspanningen moet doen om naar beneden te gaan, terwijl ik soms hoor (spijtig genoeg natuurlijk) van mensen die verdrinken, die tot op de bodem gezakt zijn, terwijl ze dat natuurlijk niet willen.
Maar er werd reeds gezegd : adem uit onder water terwijl ik naar beneden ga. Ga ik dan nog voldoende over hebben om tot beneden te gaan en nadien terug weer tot boven te komen? Het zijn mss stomme vragen, maar voor mij is het hier wel het onbekende.
tarzanneke
eendje
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 23 sep 2005 18:15
Woonplaats: sint-niklaas

Berichtdoor Pierre Vis op 29 sep 2005 15:44

Ik denk niet dat ik expliciet uitadem als ik onder water ga. Ik zwem vooral op armen en benen naar de bodem. Zoals je zelf aanhaalt is het misschien beter om je adem te sparen om heen en weer te geraken!
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor refetus op 01 okt 2005 09:43

je moet nu natuurlijk niet alles uit blazen hé, maar wat ik over het hoofd gezien heb is dat je je natuurlijk niet kan van de grond afduwen, waardoor je met een snelheid naar boven gaat. Je kan het ook eens vragen aan de redder in jullie zwembad, die weet msh wel raad, en hij ziet wat je eventueel mis doet en kan je daarop verbeteren :wink:
Avatar gebruiker
refetus
kadet
 
Berichten: 374
Geregistreerd op: 06 jan 2005 19:57
Woonplaats: Sint-Lodewijk (Deerlijk)

Berichtdoor Pierre Vis op 01 okt 2005 10:43

refetus schreef:Je kan het ook eens vragen aan de redder in jullie zwembad, die weet msh wel raad, en hij ziet wat je eventueel mis doet en kan je daarop verbeteren :wink:


Good thinking! Als je het ziet kan je makkelijker zeggen wat er anders moet.
Trouwens, de redder zal je naar alle waarschijnlijkheid graag helpen, want de ganse tijd op het water zitten staren is ook maar saai. Ik spreek uit ervaring.. 8)
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor tarzanneke op 01 okt 2005 15:03

van de grond afduwen gaat wel hoor. da is zeker geen probleem. Het probleem is vooral op die grond te geraken.
tarzanneke
eendje
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 23 sep 2005 18:15
Woonplaats: sint-niklaas

Berichtdoor refetus op 02 okt 2005 19:47

Pierre Vis schreef:Trouwens, de redder zal je naar alle waarschijnlijkheid graag helpen, want de ganse tijd op het water zitten staren is ook maar saai. Ik spreek uit ervaring.. 8)


ge zijt niet den enigsten :roll:
Avatar gebruiker
refetus
kadet
 
Berichten: 374
Geregistreerd op: 06 jan 2005 19:57
Woonplaats: Sint-Lodewijk (Deerlijk)


Keer terug naar Zwemmen algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron