BELEIDSPLAN VZF 2005-2008

Algemene zaken over het zwemmen

Moderators: wim, Pierre Vis

Berichtdoor Gast op 20 okt 2004 20:55

:o Over welk boetesysteem gaat het precies ? Over dat van overschrijding limiet ? Daarnaast heb je immers ook mogelijke boeten voor forfait, gebrek aan officials en nog vele andere...
Gast
 

Berichtdoor Stephketje op 21 okt 2004 10:37

Het boetesysteem werkt inderdaad demotiverend voor veel zwemmers (Ik heb het hier nu over boetes voor het overschrijden van de limiet). Anderzijds klopt het ook dat BK's en VK's anders overspoeld zullen worden met zwemmers. En aangezien met nu al klaagt dat het allemaal te lang duurt en niet interessant genoeg is, is dit niet wenselijk, denk ik.

Maar misschien is er ook een tussenoplossing. Ik heb het programma van de wedstrijd in Aken eens gelezen, en da's echt een aanrader.
Daar wordt het volgende systeem toegepast: inschrijving per wedstrijd bedraagt 10€. Dat is inderdaad erg veel, mààr als de zwemmer beneden de vooropgestelde limiet blijft, dan krijgt de club daarvan 5€ terug. (na de wedstrijd of via storting).
En critici zullen nu natuurlijk zeggen: dat komt toch op hetzelfde neer, want als je je limiet niet zwemt, dan krijg je die ni terug,en heb je als het ware "5€ boete".
En in wezen klopt dat wel, maar:
1. Het is niet zo autoritair. Als zwemmer krijg je een eerlijke kans, en die 5€ die je kan terugkrijgen (weliswaar de club, maar wat daar dan mee gebeurd moet de club zélf uitmaken), is een positieve tegemoetkoming.
2. 5€ die je niet terugkrijgt is totaal iets anders dan 50€ die je moet betalen als je enkele seconden bovende limiet zwemt. Het maximum dat je dus kan "verliezen" is 5€.
Dit zijn dus veel soepelere maatregelen, en zullen, denk ik, ook in goede aarde vallen als men dat toepast op BK's en dergelijke.

Een voorstel zou zijn: mensen van de VZF, probéér het tenminste eens, bijv. bij komend VK of BK groot bad. Zie wat de reacties zijn...
In the end, swimming is not about what you achieve, it is about who you become!
Avatar gebruiker
Stephketje
miniem
 
Berichten: 226
Geregistreerd op: 10 jul 2003 12:47
Woonplaats: gent (en soms es waregem)

vraag 3

Berichtdoor gast op 21 okt 2004 17:23

Wel dat is nu eens simpel. Er wordt een maxium aantal starts per wedstrijd/per categorie ingesteld. De zwemmers met de beste tijden starten.
gast
 

Vernieuwingen der VZF :)

Berichtdoor Jeroen op 22 okt 2004 15:15

Eerlijk gezegd ben ik geen tegenstander van het boetesysteem. Als je het afschaft kan je als het ware ook de limieten afschaffen en dus gewoon iedereen laten deelnemen. Neen dus, behoud de limieten en boetes, regels zijn regels, limieten zijn limieten, en ik denk dat een bestraffing van het niet behalen maar normaal is, waarom stel je ze anders op? Wel vind ik dat boetes moeten evenredig zijn met de overschrijding, zodat als men de limiet met 1 honderdste mist, men niet evenveel moet betalen als bijvoorbeel 6 seconden.
Nu het onderwerp inschrijvingsgelden ook al aangesneden is, zou ik ook iets willen zeggen over de vernieuwingen die de VZF wil doorvoeren (volgens swim.be).
-Vinden jullie het normaal dat zwemmers meer moeten betalen om in hun sport te participeren dan de supporters? Ik heb het over de VK, waar vanaf volgend jaar het inschrijvingsgeld (per start (!)) bijna 3x(!) hoger ligt dan 1 toegangsticket?
Nu ik over de vernieuwingen bezig ben...
-Vinden jullie het normaal dat op een VLAAMS kampioenschap, de VZF BUITENLANDSE clubs binnenhaalt om het VLAAMS/BELGISCHE zwemmen populairder te maken in de media? Dit jaar was het Philips-team aanwezig en onze finales waren amper nog Vlaams, wat zal er volgend jaar gebeuren?
-Ik snap niet goed waarom eendjes niet meer uitgesloten zullen worden en waarom ze gemengd zouden zwemmen? Ik vind dat zo'n dingen niet thuishoren in nationale competitie, misschien wel voor kleine plezierwedstrijden. Is de categorie 'eendje' niet de leerschool? Of zie ik dat verkeerd? Ik dacht, als je wil leren hoe het in elkaar zit, doe het dan zoals de oudere zwemmers en niet anders. Is er trouwens momenteel een probleem daarrond, waardoor men het heeft veranderd?
Kzal het hierbij houden,
Jeroen

Ik haal mijn info van http://users.skynet.be/fa211063/nieuw.htm
Jeroen
 

Berichtdoor Mikelé op 22 okt 2004 20:40

Zijn er eigenlijk wel contacten tussen pers,zwemfederaties,zwemorganisaties, zwemclubs en de media?Het valt me de maandag bij het bekijken van sportuitslagen steeds op dat men, als men al een uitslag vindt, deze zeer compact zijn en nooit verslagen te vinden zijn? Met alle respect voor andere sporttakken, maar van een duif die een 5de plaats vliegt op Barcelona staat soms meer te lezen in de krant dan vb een wedstrijd ikv provinciaal kampioenschap.
Een van de redenen van de grote uitval vanaf de leeftijd vanaf 16jaar is volgens het mij het niet vinden van een compromis tussen trainer en zwemmer tussen andere interesses (uitgaan,studies) en het trainingsvolume. Zou het niet beter te zijn om, op deze leeftijd, terug te schroeven in trainingen (4X week ?) met eventueel prestatievermindering als gevolg, maar wel op deze manier de zwemmers in het zwemgebeuren te houden? Waarom moet elke Belgische zwemmer op zijn 18de top zijn terwijl men fysiek op zijn sterkst is tussen 24 en 28 jaar?
wie een put graaft voor een ander, is een grafdelver
Mikelé
eendje
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 16 sep 2004 20:43
Woonplaats: Evergem

Berichtdoor Vince op 22 okt 2004 21:05

Tja willen we vooruit of achteruit? Wat betreft het boetesysteem te Aken.. met gedeeltelijke terugbetaling.. Dat doen ze bv op het 400m criterium van GBZ in november ook al..
Vince
 

Berichtdoor Pierre Vis op 22 okt 2004 22:50

Mikelé schreef:Zijn er eigenlijk wel contacten tussen pers,zwemfederaties,zwemorganisaties, zwemclubs en de media?Het valt me de maandag bij het bekijken van sportuitslagen steeds op dat men, als men al een uitslag vindt, deze zeer compact zijn en nooit verslagen te vinden zijn?


Om nog maar te zwijgen vd hoge foutenlast :roll:
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor knexken op 23 okt 2004 16:30

Je moet het limietensysteem daarvoor niet afschaffen. Iedereen die ingeschreven wordt, moet binnen een bepaalde termijn (bvb. 1 jaar ervoor) die limiet gezommen hebben, anders mag hij/zij niet deelnemen. Zwemt de zwemmer dan boven de limiet, zal dat voor hem/haar zelf al erg genoeg zijn (boven je tijd zwemmen is nooit leuk) en moet daar dan geen boet meer aan vasthangen.
knexken
 

Berichtdoor Gast op 27 okt 2004 15:52

:? Ik kan het best aansluiten bij knexken. Limieten kunnen worden behouden, en er wordt naar de kampioenschappen toch specifiek getraind. Haalt een zwemmer de limiet niet, is deze zonder boete inderdaad al genoeg ontgoocheld. Voor de zwemmers die de limiet voordien nog niet officieel zwommen, zou ik wel een (zware) boete behouden bij overschrijding, als een soort remgeld voor al te optimistische inschrijvingen. 8) :wink:
:arrow: Om aantrekkelijkheid en verloop van kampioenschappen te bevorderen, zou je ook perfect met ranglijsten of met selectieve wedstrijden kunnen werken, zodat je heel precies kunt bepalen hoeveel er maximum aan een nummer mogen meedoen. Voor BK neem je dan bv. van Vlaams en Waals Kampioenschap of Ranglijst van het Jaar aan 2 zijden de 5 besten, en de 6 beste tijden daarna, ongeacht landsgedeelte, om 2 reeksen van 8 banen te vormen. In zulk systeem zijn er wel zware boetes te voorzien voor zwemmers die hun kat sturen.
Voor VK zou je als selectieven de PK's kunnen nemen, maar ik vrees wat voor het niveauverschil in de verschillende provincies. Niet in alle provincies strijden immers de beste zwemmers mee voor die titel, en zijn dan misschien provinciale ranglijsten een betere selectiebasis, bv. de 2 of 3 beste tijden uit elke provincie, aan te vullen met beste tijden daarbuiten (ongeacht provincie) om de open banen te vullen. Als ik PK Antwerpen immers bekijk, zie ik daar jongens kadetten en juniors op het podium met tijden die binnen onze club (andere provincie) door miniemen worden gezwommen. Verder zag ik ook meisjesreeksen juniors waar er slechts 3 (of 2 als ik mij niet miszag) deelnamen. Dan is het niet moeilijk daar het podium te halen. Ik dacht dat je in andere provincies alleszins de gestelde limiettijd moest halen om gelauwerd te worden ! :roll: :?
:idea: Ook al om het verloop en aantrekkelijkheid te bevorderen, moet het boetesysteem voor afwezigheden m.i. wel worden verstrengd, want niets is zo deprimerend als kampioenschapsreeksen waarin banen open blijven. Eerlijk gezegd, denk ik dat sommige toppers zich hoe dan ook inschrijven en als ze er niet klaar voor zijn, liever rap een doktersattestje versieren dan aan de start te komen of pas op het laatste ogenblik kiezen welke van de ingeschreven wedstrijden ze nu uiteindelijk wel degelijk meedoen.
Hier moeten organisatoren dan ook veel alerter zijn om de indeling zodanig te herschikken dat er zo veel mogelijk banen bezet zijn. Met de huidige middelen is het niet meer nodig direct bij aanvang de volledige reeksen uitgeprint mede te delen. Houd vooraf een lijst aan te beginnen met traagste en eindigend met snelste tijd, hetgeen toeschouwers houvast biedt om te kunnen volgen met de mededelingen voor elke reeks van de speaker. Hierbij hanteer je uiteraard het systeem van gewone wedstrijden : traagste reeks eerst en snelste laatst, en dan nog een finale later. Laat de PC de reeksen (na schrapping van de afwezigen) indelen het laatste half uur voor de wedstrijd (na weglaten van forfaits, ziektes enz), verdeel de print een kwartier voor begin van de starts aan de afgevaardigden, en tijdens elke pauze een nieuwe serie. :!:
:roll: Wat opmerking van Mikele betreft aangaande dropout van 16-jarigen, kan ik alleen maar beamen dat dit mee ligt aan het niet overeenkomen van zwemmer en trainer over het trainingsvolume. Er zijn trainers die, met als enig mogelijk excuus een doktersbriefje, Jonge Haaien die niet het quotum trainingen halen, bannen uit de vertrouwde trainingsgroep, of zelfs niet (meer) voor wedstrijden laten inschrijven. In zulk geval krijg je inderdaad ook onvermijdelijk bruuske dropout van zwemmers die bijna gedwongen afscheid nemen van de competitie. Bedoelde druk staat in schril contrast met het "gemak" dat zwemmers kunnen halen uit een afhaken, bij meisjes meest acuut op 15-16 jaar, en bij jongens iets later. Ik kan alleen maar oproepen om talentrijke zwemmers te koesteren en te respecteren dat sommigen door allerlei omstandigheden niet altijd de boog op sterkste spanning kunnen houden of zelfs eens een "sabbat" kunnen nodig hebben. Mits wat meer begrip hiervoor, kan je ook "terug aanknopende" zwemmers hebben, wat toch altijd beter is als een definitief verloren jongere. :!:
:arrow: :arrow: Wat opmerking over de eendjes betreft, denk ik dat dit een aparte vraag op het forum zal worden, en wacht ik dat af voor een reactie. Maar, als er geen vaart achter nieuwe onderwerpen wordt gezet, geraken we zeker niet met alles rond tegen de algemene vergadering van de federatie. :arrow: :arrow:
Gast
 

Berichtdoor Vince op 28 okt 2004 13:51

Nog iets betreffende vraag 1.. hoe alles wat aantrekkelijker maken?? Waarom eens geen speaker die tenminste wat gemotiveerd én animerend werkt.. Een beetje commentaar bij elke wedstrijd zou niet slecht zijn.. Of het eens hebben over de achtergrond van de betere zwemmers.. Dat is mss interressanter voor de media, maak er een spektakel van! Ipv het droog afroepen van namen, clubs en banen.. Wie weet?
Vince
 

Berichtdoor wim op 01 nov 2004 23:04

vraag 4: De VZF stelt vast dat er weinig wisselwerking is tussen de verschillende onderdelen van haar federatie (zwemmen-waterpolo-schoonspringen-masters-kunstzwemmen-open water) en vraagt zich terecht af hoe het contact tussen die afdelingen vergroot kan worden?
wim
Beheerder
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 17 jul 2004 11:44

Berichtdoor Geert op 05 nov 2004 14:05

Misschien moeten de respectievelijke trainers/zwemmers eens één week in het jaar mee oefenen in een andere zwemtak?

Het is alvast goed voor de afwisseling, en verandering van spijs doet eten...

De bond moet dus eerst vragen aan de clubs of ze het zien zitten of er "vreemden" eens een weekje komen meedoen. Dan de ingeschreven clubs kunnen dan naar hartelust uitwisselen..
zwemclub.be admin
Avatar gebruiker
Geert
benjamin
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 08 aug 2002 12:19

Berichtdoor Vince op 06 nov 2004 09:53

Ok, leuk idee.. maar heb jij water teveel om dat uit te lenen aan een andere sporttak.. Zo blijven we toch weer bij het oude probleem..

Waarom de pauzes van grote wedstrijden niet opfrissen met een demonstratie kunstzwemmen? Maar dat kan je evengoed met een soort dansact.. Kunstzwemmen blijft wel in de sector.

Enfin.. spui maar ideeën..
Vince
 

Berichtdoor Gast op 06 nov 2004 09:54

Of schoonspringen... Kwestie van de dode momenten op te vullen tijdens een wedstrijd.. Samen met een actieve zich zelf gevende commentator..
Gast
 

Berichtdoor Pierre Vis op 06 nov 2004 11:59

Anonymous schreef:Of schoonspringen... Kwestie van de dode momenten op te vullen tijdens een wedstrijd.. Samen met een actieve zich zelf gevende commentator..


Heb je daar dan niet noodzakelijkerwijze een duiktoren of minstens een verhoogde wipplank voor nodig?! :roll:
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor Domien op 07 nov 2004 13:07

Ik ben volledig voorstander van die wisselwerking, ik wil wel een weekje in het waterballet :lol:
Nous chantons le folklore, nous chantons l'amitié, nous veillons Theodore aux feux de la St. V, nous avons la penne fière et aimons la liberté, buvons ensemble à l'université...
Avatar gebruiker
Domien
junior
 
Berichten: 551
Geregistreerd op: 16 mei 2003 20:06
Woonplaats: Moen

Berichtdoor Gast op 07 nov 2004 13:52

Die wisselwerking lijkt me toch problematisch. Ok, competitie en lange afstand hebben veel raakpunten. Misschien kan je naar waterpolo ook eens een stapje zetten. Maar hoeveel clubs doen aan schoonspringen en kunstzwemmen. Dat van die demonstratie vind ik wel een prachtig voorstel, maar zal niettemin het zwembad niet leeglopen tijdens de pauze, kwestie dat het publiek eens een verzetje heeft ? Waarvoor is die wisselwerking trouwens goed. Misschien voor sporters die hun belangstelling verliezen voor een bepaalde discipline, maar ik denk dat er daarvan dan veel meer afvloeien naar andere sporten, waarvan het aanbod toch ontzaglijk groot is. Next question please...
Gast
 

Berichtdoor wim op 07 nov 2004 15:06

Een nieuwe vraag? U wordt op uw wenken bediend!
Vraag 5: in het beleidsplan is sprake van "weinig middelen" en "beperkte subsidies". Het zwemmen is inderdaad een financieel beperkte sport? Wie heeft suggesties om daar iets aan te doen, zowel op clubniveau als daarbuiten?
wim
Beheerder
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 17 jul 2004 11:44

Berichtdoor Godisallmighty op 08 nov 2004 01:36

Financieel beperkt.. Suggestie: Portemonnee opendoen! Geef een zwemmer eens een toekomst.. Next question..
Godisallmighty
 

Berichtdoor wim op 08 nov 2004 13:43

Sorry, godis....enz, maar da's wat te snel. Bovendien is je antwoord net iets te weinig zeggend om te bekoren:-) :-)
Doe maar 'n betere poging.
En...meld je eens aan? :-)
wim
Beheerder
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 17 jul 2004 11:44

VorigeVolgende

Keer terug naar Zwemmen algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron