zwemschema's

Algemene zaken over het zwemmen

Moderators: wim, Pierre Vis

zwemschema's

Berichtdoor robindr op 02 aug 2004 13:05

Hey,

Sinds een aantal weken ben ik begonnen met een 'lichte' zwemtraining zodanig dat ik nu een 60 - 70 tal lengtes (van 25m) kan afleggen zonder echt doodop te zijn.

Omdat ik met zwemmen begonnen ben om wat af te vallen en dit samen combineer met af en toe een goede fietsrit had ik graag een zwemschema gevonden die me toestaat om wat af te vallen, maar eventueel ook invloed heetf op de lichaamsbouw (leuk meegenomen)

Weet iemand ergens op het net een goed schema voor een beginner zoals ik waarbij afvallen het belangrijkste is.

ALvast bedankt!
robindr
eendje
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 02 aug 2004 13:01

zwemmen en afvallen

Berichtdoor wim op 03 aug 2004 14:34

dag Robin,

in de meeste handboeken zal je vinden dat zwemmen niet dé sport bij uitsek is om "af te vallen". Als je drastisch wil vermageren dan is lopen een betere keuze. Maar je hoort ons niet zeggen dat zwemmen geen leuke, toffe, goede sport is!!
Trainingsschema's om je obligate baantjes wat gevarieerder te maken vind je her en dar op het net, de meeste wél Engelstalig.
Op tal van fora vind je tips en commentaar. In het Engels heten trainingsschema's "workouts";
Bijvoorbeeld op http://forums.usms.org/forumdisplay.php?forumid=95
of http://www.usms.org/training/workouts.htm
Succes!
wim
Beheerder
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 17 jul 2004 11:44

Berichtdoor robindr op 03 aug 2004 16:11

bedankt voor de info!

Wat je daar zegt over zwemmen en afvallen is inderdaad, gedeeltelijk, juist.

Lopen is idd dé manier om de overtollige kilo's kwijt te geraken.
Maar ik las ook dat langdurige inspanningen aan een laag tempo ideaal is om vet te verbranden. Als ik dan binnenkort een tweetal uur aan elkaar zwem denk ik (hoop ik) dat dit samen met een dieet en gecombineerd met +/- 2 maal per week een fietstocht van +/- 1u30 toch mee zal helpen mijn vetpercentage naar beneden te helpen. Ik weet niet of ik door dit zwemmen veel aan spiermassa zal bijkweken (wsl niet) maar dat op zich is geen probleem, inetegendeel zelf, als het vet er maar af geraakt ;-)
robindr
eendje
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 02 aug 2004 13:01

Berichtdoor Geert op 03 aug 2004 17:08

Ja lopen is inderdaad erg intensief... het is dan ook een lastige sport :-)

Fietsen is minder lastig, maar daarom niet minder zwaar. Enkel is het zo dat als je wilt afvallen met te fietsen, je fietstochten mimimum 2 à 3 u moeten duren. Pas na zo'n periode begint je lichaam de "trage suikers" (je lichaamsvet) aan te spreken om te verbranden.

Als het heel warm is, doe dan eens een flinke tocht van 3u à 4u. Ik denk dat je 's avonds wel het verschil op de weegschal zal zien :lol: (wel niet vergeten genoeg te drinken&eten, en niet aan een slakketempo rijden... want dan verbrand je te weinig suikers).
zwemclub.be admin
Avatar gebruiker
Geert
benjamin
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 08 aug 2002 12:19

Berichtdoor robindr op 03 aug 2004 17:39

hehe toeval wil dat ik dat gisteren net heb gedaan 102 km tegen 26 km/u (niet zo heel snel maar toch) en deze morgen 2 kilootjes aan af :-)

Hoelang zou je eigenlijk moeten zwemmen om aan hetzelfde resultaat te komen?
robindr
eendje
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 02 aug 2004 13:01

Berichtdoor Pierre Vis op 03 aug 2004 18:47

Mmmm, tempting :roll:

*nu enkel nog het karakter zien te vinden*
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor Piet op 03 aug 2004 22:30

Ge moet eens elke ochtend op nuchtere maag een half uurtje traag gaan joggen! De kilo' zouden er moeten afvliegen, want op nuchtere maag verbrand ge puur vet. Dit is ook een zeer goede manier voor lange afstand training! Zo leert uw lichaam om sneller naar het verbrandne van vetten over te schakelen. Enne hoe trager ge traint, hoe meer vet geverbrand!! Anders zijn het suikers en suikers zijn NIET hetzelfde als vetten! Dus Geert u was niet volledig correct :wink:
No pain, no gain, the sky is the limit!
Avatar gebruiker
Piet
veteraan
 
Berichten: 1496
Geregistreerd op: 31 jan 2003 20:09
Woonplaats: Veurne

Berichtdoor Geert op 04 aug 2004 09:44

Thx piet voor de info... Ik heb er ooit een paar maanden onderzoek in gestoken, maar ik moet toegeven dat op dit moment ik niet alles meer weet...

Als iemand nog tips heeft, vuur maar af ;-)
zwemclub.be admin
Avatar gebruiker
Geert
benjamin
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 08 aug 2002 12:19

Berichtdoor robindr op 04 aug 2004 11:33

Ik las ergens op het net dat vet wordt verbrand in aanwezigheid van koolhydraten. Er zijn dus KH nodig om vet te verbranden. Daarnaast las ik ook dat idd voor het ontbijt en dus op een nuchtere maag een looptocht zeer effectief is, ondanks het tekort aan koolhydraten(mss worden de reserves die de dag ervoor zijn aangelegd aangesproken?) Maar zo'n ochtendloop zou niet gezond zijn voor beginners en enkele aan te raden voor reeds getrainde personen. waarom weet ik ni juist meer
robindr
eendje
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 02 aug 2004 13:01

Berichtdoor Pierre Vis op 04 aug 2004 12:33

Vr ongetrainde mensen bestaat er kans op verlies vh bewustzijn vermoed ik. Vroeger kon ik ook gn training op n nuchtere maag verdragen, en ik meen me te herinneren dat ik ooit s ben flauwgevallen bij ochtendgymnastiek vr het ontbijt :roll:
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor robindr op 04 aug 2004 16:57

Ik meen? Indien ik zo iets zou hebben voorgehad zou ik dat zeker zijn ;-)

Niemand die trouwens weet hoe lang je aan een beginners tempo zou moeten zwemmen alvorens je een ongeveer identiek resultaat haalt als bvb 3 uur fietsen? Ik schat dat ik ong. 25m per minuut haal
robindr
eendje
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 02 aug 2004 13:01

Berichtdoor Pierre Vis op 04 aug 2004 17:56

In het begin train je best op basis van je hartslag (bepaald percentage van 210 of zoiets). Soit, ik meen me toch zoiets te herinneren :roll:
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor Geert op 04 aug 2004 18:47

robindr schreef:Niemand die trouwens weet hoe lang je aan een beginners tempo zou moeten zwemmen alvorens je een ongeveer identiek resultaat haalt als bvb 3 uur fietsen? Ik schat dat ik ong. 25m per minuut haal


Zwem gewoon een uur, ga naar huis en sta op de weegschaal (wel niet eerst een kilo gehakt eten). Als er maar half kilotje af is, moet je 2 uur zwemmen :)
zwemclub.be admin
Avatar gebruiker
Geert
benjamin
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 08 aug 2002 12:19

Berichtdoor Cyr op 04 aug 2004 19:19

Pierre Vis schreef:Vr ongetrainde mensen bestaat er kans op verlies vh bewustzijn vermoed ik. Vroeger kon ik ook gn training op n nuchtere maag verdragen, en ik meen me te herinneren dat ik ooit s ben flauwgevallen bij ochtendgymnastiek vr het ontbijt :roll:


Zijt ge zeker dat ge dan niet rechtstreeks van ergens uit de Overpoort kwam... :twisted:
"Eet maar veel Freud, dan blijf je Jung"
Avatar gebruiker
Cyr
senior
 
Berichten: 1256
Geregistreerd op: 08 aug 2002 00:52
Woonplaats: Gent & Ronse


Keer terug naar Zwemmen algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron