Stop het passief roken!

De één is er al beter in dan de andere

Moderators: wim, Pierre Vis

Stop het passief roken!

Berichtdoor thelawschoolkid op 06 okt 2005 14:39

Hallo beste mensen,

Met deze post kom ik gemotiveerde mensen zoeken die ‘Neen durven zeggen aan de sigaret’:

Free my Lungs komt op voor de rechten van de niet-roker en heeft uw steun nodig. U kan op verschillende manieren onze kruistocht tegen de kankerstokken steunen:
-Door de website te bezoeken: www.freemylungs.be en steunend lid te worden!
-Door onze avatars en banners te gebruiken: avaters
-Door werkend lid te worden en mee acties op touw te zetten. Onze agenda voor het komende jaar belooft veel goede ideeën!
-Door de ‘Free my Lungs niet-roker 2005’ mee te verkiezen.
- Door de FmL stickers en posters op te hangen en misschien zelfs te verspreiden!

Free my Lungs meent dat ‘niet-roken’ net cool is! Al wie neen kan zeggen tegen de sigaret, staat sterk in z’n schoenen. Al wie ooit rookte en nu gestopt is, heeft veel volhardingsvermogen en heeft ook beslist die ervaring te delen met zoveel mogelijk anderen!

Persoonlijke anekdote;
-Sigaret, Toon?
-Neen dank u, ik rook niet!
-Gelijk hebt ge jongen! K’weet het, ti’s niet goed!
-Inderdaad het is duur, ongezond, onaangenaam,…

Met zowat elke roker die ik op mijn pad ben tegengekomen, heb ik deze conversatie gehad! Dat is dus geen grap, hé! Mensen, word wakker en denk alstublieft eens helder na! Zeg neen aan de sigaret, denk daarbij aan uzelf, maar vooral ook aan uw medemens!

Het excuus van: ‘ja, maar daar word ik rustig van’, is helemaal verkeerd! Tijdens het studeren of werken bijvoorbeeld, moet je dan stoppen omdat je zoveel goesting krijgt, dat noem ik niet rustig worden, hoor!

Uiteindelijk ben ik blij dat ik gezegend ben met een uitstekende gezondheid. Dat is niet iedereen gegeven: allergieën, erfelijke ziektes, handicaps,… Daarom moet mijn gezondheid niet nodeloos worden beschadigd, ik rook dus zelf niet, want ik zie rondom mij hoe het soms veel slechter kan. Maar ook anderen moeten mijn gezondheid niet schaden zonder meer.

Specifiek is ons eisenpakket het volgende:

1)We zullen streven naar maatregelen waarbij gelijktijdig een prijsverhoging op sigaretten en een rookverbod in de horeca worden doorgevoerd. Het is namelijk bewezen dat mensen vooral om financiële redenen de sigaret achterwege laten. 1 op 5 rokers gaat niet meer naar buiten om te roken tijdens een avondje uit, als er een algemeen rookverbod in de horeca is.

2)We moeten er ook toe komen dat stoppen met roken en bewust niet roken 'cool' zijn. Dit willen we vooral de jeugd duidelijk maken.

3)Maar al bij al moeten we ook tot een mentaliteitswijziging komen: wie te lijden heeft van passief roken moet er voor durven uitkomen dat het hem stoort of dat het zijn gezondheidstoestand beïnvloedt.


Dank bij voorbaat
Van Wint Toon
Ijver mee voor een rookvrije omgeving en word lid van Free my Lungs vzw --> www.freemylungs.be
Avatar gebruiker
thelawschoolkid
eendje
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 31 jul 2005 10:25
Woonplaats: Antwerpen

Re: Stop het passief roken!

Berichtdoor Pierre Vis op 06 okt 2005 15:07

thelawschoolkid schreef:Hallo beste mensen,

Met deze post kom ik gemotiveerde mensen zoeken die ‘Neen durven zeggen aan de sigaret’:

Free my Lungs komt op voor de rechten van de niet-roker en heeft uw steun nodig. U kan op verschillende manieren onze kruistocht tegen de kankerstokken steunen:
-Door de website te bezoeken: www.freemylungs.be en steunend lid te worden!
-Door onze avatars en banners te gebruiken: avaters
-Door werkend lid te worden en mee acties op touw te zetten. Onze agenda voor het komende jaar belooft veel goede ideeën!
-Door de ‘Free my Lungs niet-roker 2005’ mee te verkiezen.
- Door de FmL stickers en posters op te hangen en misschien zelfs te verspreiden!

Free my Lungs meent dat ‘niet-roken’ net cool is! Al wie neen kan zeggen tegen de sigaret, staat sterk in z’n schoenen. Al wie ooit rookte en nu gestopt is, heeft veel volhardingsvermogen en heeft ook beslist die ervaring te delen met zoveel mogelijk anderen!

Persoonlijke anekdote;
-Sigaret, Toon?
-Neen dank u, ik rook niet!
-Gelijk hebt ge jongen! K’weet het, ti’s niet goed!
-Inderdaad het is duur, ongezond, onaangenaam,…

Met zowat elke roker die ik op mijn pad ben tegengekomen, heb ik deze conversatie gehad! Dat is dus geen grap, hé! Mensen, word wakker en denk alstublieft eens helder na! Zeg neen aan de sigaret, denk daarbij aan uzelf, maar vooral ook aan uw medemens!

Het excuus van: ‘ja, maar daar word ik rustig van’, is helemaal verkeerd! Tijdens het studeren of werken bijvoorbeeld, moet je dan stoppen omdat je zoveel goesting krijgt, dat noem ik niet rustig worden, hoor!

Uiteindelijk ben ik blij dat ik gezegend ben met een uitstekende gezondheid. Dat is niet iedereen gegeven: allergieën, erfelijke ziektes, handicaps,… Daarom moet mijn gezondheid niet nodeloos worden beschadigd, ik rook dus zelf niet, want ik zie rondom mij hoe het soms veel slechter kan. Maar ook anderen moeten mijn gezondheid niet schaden zonder meer.

Specifiek is ons eisenpakket het volgende:

1)We zullen streven naar maatregelen waarbij gelijktijdig een prijsverhoging op sigaretten en een rookverbod in de horeca worden doorgevoerd. Het is namelijk bewezen dat mensen vooral om financiële redenen de sigaret achterwege laten. 1 op 5 rokers gaat niet meer naar buiten om te roken tijdens een avondje uit, als er een algemeen rookverbod in de horeca is.

2)We moeten er ook toe komen dat stoppen met roken en bewust niet roken 'cool' zijn. Dit willen we vooral de jeugd duidelijk maken.

3)Maar al bij al moeten we ook tot een mentaliteitswijziging komen: wie te lijden heeft van passief roken moet er voor durven uitkomen dat het hem stoort of dat het zijn gezondheidstoestand beïnvloedt.


Dank bij voorbaat
Van Wint Toon


Een initiatief dat alleszins mijn steun krijgt!
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte

Berichtdoor thelawschoolkid op 06 okt 2005 15:59

danku! :wink:
Ijver mee voor een rookvrije omgeving en word lid van Free my Lungs vzw --> www.freemylungs.be
Avatar gebruiker
thelawschoolkid
eendje
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 31 jul 2005 10:25
Woonplaats: Antwerpen

Berichtdoor Domien op 10 okt 2005 17:29

Van hetzelfde hier!
Nous chantons le folklore, nous chantons l'amitié, nous veillons Theodore aux feux de la St. V, nous avons la penne fière et aimons la liberté, buvons ensemble à l'université...
Avatar gebruiker
Domien
junior
 
Berichten: 551
Geregistreerd op: 16 mei 2003 20:06
Woonplaats: Moen

Berichtdoor thelawschoolkid op 12 okt 2005 15:59

Levenslang roken kost 130.000 euro!!!

De gemiddelde roker geeft tijdens zijn leven meer dan 130.000 euro uit aan sigaretten. Met dat bedrag kan je een Spaanse villa, 100 vliegtuigtickets naar Australië, drie Porches Boxters of zo'n 750 dure kaartjes voor een Chamions League finale kopen! Een Britse verzekeringsmaatschappij becijferde dat de gemiddelde roker in zijn leven 373.000 sigaretten opsteekt - of een kleine 20.000 pakjes. En zo blaast de roker elk jaar voor meer dan 2.200 euro de lucht in!

Bron: De nieuwe Gazet


Tzal niet zijn zekers! Dan weet ik wel wat ik met mijn geld doe zenne! Ne snuggere collega opt werk (waar gerookt mag worden :cry: ) had dat ook gelezen, die merkte op dat als je je geld dan nog eens goed beheert door de jaren je zelfs veel meer bespaart, want money maakt money!
Laatst bijgewerkt door thelawschoolkid op 12 okt 2005 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Ijver mee voor een rookvrije omgeving en word lid van Free my Lungs vzw --> www.freemylungs.be
Avatar gebruiker
thelawschoolkid
eendje
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 31 jul 2005 10:25
Woonplaats: Antwerpen

Berichtdoor Pierre Vis op 12 okt 2005 17:05

Jawadde, dat is niet min. Ik zou zelfs niet direct weten wat er mee te kopen.. :roll:
Pierre Vis, moderator
Avatar gebruiker
Pierre Vis
forumverslaafde veteraan
 
Berichten: 3602
Geregistreerd op: 18 sep 2002 13:04
Woonplaats: Vichte


Keer terug naar Gezwets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron